Има над 150 различни щамове на човешкия папиломавирус, като 40 от тях се предават по сескуален път и могат да засегнат гениталиите, устата или гърлото. Някои изменения на вируса могат да доведат до брадавици по гениталиите (остри кондиломи), а други могат да предизвикат рак. Повечето генитални кондиломи се причиняват от HPV типове 6 и 11. А около 70% от аналните и цервикални карциноми се предизвикват от HPV  типове 16 И 18. HPV предизвикват голяма част от орофарингеалните, вулварни и вагинални карциноми, а така също карцином на пениса.

Според повечете научни институции, голяма част от инфекциите с човешки папилома вирус се появяват и отшумяват без симптоми. Въпреки това в някои случаи вирусът остава в тялото на заразения, което превръща човек в носител на вируса, който може да зарази сексуалните си партньори без своето знание. В други случаи, симптомите на HPV могат да се появят дори и години след заразяването. Когато организма ни, не се самоочисти от вируса ,то той може да причини сериозни здравословни проблеми. Важно е да се отбележи, че щамовете на човешкия папилома вирус  / HPV /, които причиняват брадавици, не са същите като тези, които причиняват рак.

Брадавици

Най-честите симптоми са брадавици, особено брадавици по гениталиите. Тези образувания могат да приличат на бучка, подутина или струпване на малки подутинки. Подобен вид брадавици често засягат вулвата или шийката на матката при жените и скротума и пениса при мъжете. Могат да се появят и около ануса и слабините. Брадавиците могат да варират по размер и външен вид, като може да бъдат големи, малки, плоски, с форма на карфиол, бели или с цвят на кожата. Други брадавици, асоциирани с HPV са обикновените брадавици, плантарни брадавици (кокоши тръни), плоски брадавици.

Рак

Някои щамове HPV могат да увеличат риска от развитие на рак. Това са HPV типове 6/11/16/18/31/33/45/52/58 и др. Тези видове рак включват рак на шийката на матката, вулвата, влагалището, пениса, ануса и орофаринкса, основата на езика, сливиците, гърлото. Може да отнеме години или десетилетия, за да се развие такова заболяване.  Един от най-негативните аспекти на тези видове рак е, че най-често започва да се проявяват и забелязват при по-напреднал етап. Това означава, че е хубаво да се правят тестове навреме, за да се засече ракът в по-ранен етап и да се увеличат шансовете за безпроблемно възстановяване.

Рискови фактори

Съществуват рискови фактори, които могат да увеличат вероятността от зарязяване с човешки папилома вирус. Те включват:

• Голям брой интимни партньори / промискуитет/
  • Интимен контакт с някого, който има много интимни партньори
  • Места с увредена кожа
  • Контакт с брадавица
  • Чести травми на маточната шийка,свързани с раждания, аборти и други манипулации по маточна шийка
  • Стрес, особено хроничния страс, който води до снижаване на имунитета

HPV е вирус, който преминава през кожата или лигавицата, при полов контакт / орален или генитален/ или при други форми на допир на кожата или допир на гениталиите до кожата. Много пъти инфектираните индивиди са асимптоматични, което означава, че не проявяват симптоми на вируса.

Въпреки че повечето инфекции с HPV отшумяват, понякога те могат да останат в латентно състояние и по-късно да заразят нов или съществуващ сексуален партньор. В редки случаи човешкия папилома вирус може да бъде предаден от майка на бебе по време на раждането. Това се случва в хода на нормалното раждане,когато на влагалището или перинеума на раждащата жена има генитални брадавици.Именно тези находки са и показание за раждане чрез Цезарово сечение.

Диагностициране на HPV

1. При наличието на брадавици - докторът може лесно да диагностицира HPV само чрез преглед. Все пак може да се наложи да потвърди диагнозата с допълнителни тестове.

2. Тестовете, които може да се направят, за да се установи наличието на човешки папилома вирус или клетъчни изменения, свързани с HPV:

- Цитонамазката  / PAP test / е тест, при който клетки от повърхността на шийката или влагалището,чрез специални шпатули или четки се вземат при гинекологичния преглед,нанасят се на предметно стъкло.Оцветяват се по специален начин / тест на Папаникулао /. И след това се дават резултатите от хистолог.Резултатите от теста са групират в 5 групи / от  I  до V/.Прави се при рутинен гинекологичен преглед в кабинета на всеки АГ специалист.

Жените от РАР I  и РАР II – са с нормална находка, здрави жени.

Жените с групи по РАР от III та, IV та и V та група са цитологично сигнализирани жени с които трябва да се проведе терапия.

- ДНК тестът за HPV показва дали има щамове, които представляват висок риск за развитие на рак. Този тест се препоръчва за жени около и над 30 годишна възраст като съпътстващ цитонамазката. Съществуват ДНК тестове, които могат да се използват от жени след 25-годишна възраст без цитонамазка.

- колпоскопия

- колпоскопия с прицелна биопсия

Различните видове HPV имат различни симптоми и лечение.

Лечение на брадавици

Използвата се различни разтвори, с които се тушират засегнатите зони. Предписани от АГ специалист или Дерматолог. С тях пациента може сам да се лекува у дома.

В някои случаи може да се наложи и хирургична намеса, която може да бъде:

• Криотерапия- използва се течен азот за замразяване на анормалните области
  • Електрокаутерия- използва се електричекси ток за изгаряне на необичайните зони
  • Лазерна терапия-  лазерен лъч премахва нежеланата тъкан
  • Хирургично отстраняване

Изключително важно е да има преглед от лекар преди предприемането на каквото и да е лечение, поради спецификата на всеки случай.

Важно е да се повтори, че брадавиците и клетъчните изменения може да бъдят премахнати, но вирусът може да остане в тялото. Използват се и таблетки с имуностимулиращо действие, за да повишат имунитета на пациента или антивирусни препарати, според преценката на лекуващия лекар.

Превенция

Има мерки, които могат да се вземат, за да се намали риска от заразяване с човешки папилома вирус като:

• Ваксиниране против вируса – Cervarix / HPV - 16/18 / двувалентна, Silgard / HPV- 6/11/16/18/четиривалантна, Gardasil / HPV – 6/11/16/18/31/33/45/52/58/ деветвалентна.
  • Използване на предпазни мерки повреме на секс,най-достъпното и ефективно средство – Кондом/ презерватив /!
  • Моногамна сесксуална връзка
  • Въздържане от секс при наличие на брадавици или други странни изменения по гениталиите на Вас или сексуалния Ви партньор

Ваксини

Препоръчително е малките момичета да се ваксинират на възраст между 11 и 12 години за намаляне на риска от рак на шийката. Тази ваксина се дава на две дози между 6-12 месеца между доза.

Има ваксини, който мъжете и жените, които не са получили ваксината по-рано,могат да си напревят на по-късен етап от живота.

Заключение

Човешкия папилома вирус е най-често срещаната предавана по полов път вирусна инфекция, от която страдат и мъже и жени. Някои щамове са изключително опасни, защото могат до доведат до рак, като най-честите видове рак са на половите органи или около гърлото и устната кухина.Безопасният секс и моногамията намаляват риска от инфекция с човешки папилома вирус, но не са гаранция за пълно предпазване. Съществуват ваксини, които в ранна възраст могат да се изпозлват за превенция от вируса, като най-съвременната ваксина може да се използва и от хора межу 27 и 45-годишна възраст.